“Sjöstan är vansinnigt vackert”


Richard_Forsgren.jpg

Skådespelaren Richard Forsgren njuter av arkitektur, himmel och vatten i Sjöstan.

VI HAR SETT HONOM i flera filmer och tv-serier som Jordskott, Innan vi dör och Den allvarsamma leken, men det är på teaterscenen han trivs bäst. Lokaltidningen har träffat skådespelaren Richard Forsgren som flyttade till Hammarby Sjöstad för åtta år sedan med sin flickvän, skådespelerskan Nadja Mirmiran.

– Nadja och jag bodde särbo, hon i Hornstull och jag i Enskede, och vi letade gemensamt boende söder om stan. Då kom vi på att Sjöstan var en fin plats och  vi hittade en lägenhet som vi flyttade in i. Det var en vecka innan vår första son kom, så han växte upp bland flyttkartonger första månaden, berättar han.

Richard och hans familj trivs väldigt bra med närheten till både stad och skog. 

– Hammarby Sjöstad är vansinnigt vackert.  Det är som ett eget litet samhälle, en stad i staden. Man hälsar på varandra när man möts och det är inte så anonymt som inne i stan. Jag uppskattar också att kunna se himmel och vatten, som är så viktigt för oss människor, säger han. En annan aspekt är arkitekturen här i Sjöstan, som ser så annorlunda ut men ändå är inom samma ram. Det är en fröjd året runt att gå runt här i Hammarby Sjöstad och man upptäcker alltid nya saker. 

Tack vare kompisarna på gymnasiet i Lerum fick Richard tidigt upp intresset för skådespeleri. De tjatade på honom om att vara med i skolans cabaret, som letts av dramapedagogen Gösta Jansson i flera år.

– Kompisarna tyckte att jag hade en fallenhet för skådespeleri och övertalade mig om att vara med. Efter det tyckte många att jag skulle ta skådespelandet på allvar och då bestämde jag mig för att söka in på Skara Skolscen. Det gick riktigt bra och jag kom in, berättar han.

På Skara Skolscen fick Richard ett bättre självförtroende som gjorde att han sökte och kom in på scenskolan i Stockholm (Teaterhögskolan).

– Jag kommer inte från en teaterfamilj och hade inte drömt, trott eller vågat hoppats på att jag skulle bli skådespelare, berättar Richard. Det är ingen falsk ödmjukhet, utan det var verkligen så.

Efter scenskolan hade Richard flera olika teater- och filmjobb, bland annat på Strindbergs  Intima teater och i tv-serien Skeppsholmen, där han hade en av huvudkaraktärerna i 24 avsnitt. Sedan kom han in på Stadsteatern där han var i sju år. 

– Efter det har jag frilansat på olika teatrar, men också filmat, sjungit och undervisat på Calle
Flygare teaterskola, berättar Richard. Nu är jag tillbaka på Stadsteatern, där jag bland annat är med i Soppteatern, och på den fria teatern Playhouse i det komiska dramat Tårtljus.

I dessa tider är skådespelarbranschen väldigt klurig och man får vara glad om man får jobb. 

– Det finns ingen riktig mall för hur den här branschen fungerar. Det dyker upp jobb, sedan är det tyst och så kommer allt på en gång. Det kan vara teater, film, inläsningar och undervisning. Man får bara gilla läget och försöka ha så många krokar ute som möjligt. 

I år ser det ändå ljust ut för Richard som har säkrat jobb ett halvår framåt, vilket är en lång tid, speciellt i dessa tider när mycket är inställt och många vill ha de få jobb som finns.

– Dels är det pjäserna som är uppskjutna från 2020 och dels har jag fått några förfrågningar om nya pjäser. Jag har också en liten filmroll i Den osannolika mördaren, om Skandiamannen, som har premiär senare i år. 

När jag frågar Richard vilken scenform han gillar mest tvekar han inte.

– Teater är det bästa trots allt, för det är på riktigt. Film är mer fusk, där man kan ta om scener. Teater är en ögonblickskonst där man måste vara närvarande från början till slut. Det går inte att stoppa och ta om, och man får inte fler tagningar. Att faktiskt gå in på scenen och leverera oavsett min dagsform. Oavsett om man spelar 50 föreställningar så blir den ena inte den andra lik. Det händer alltid nya saker med mig som skådespelare och i mötet med publiken. 

Han har spelat både drama, fars och komedi, men har ingen favoritgenre.  

– Jag tycker man ska ta varje roll på allvar och göra vad man kan av den. Drama och komedi ligger ju nära varandra. Att spela komedi och göra det på blodigaste allvar blir ofta väldigt komiskt. Fars är däremot en annan form som kräver mer tajming och tydlighet. Där behöver man inte vara så himla rolig själv. Löser man bara uppgiften så gör själva formen att det blir kul, säger han. Det är alltid roligt som skådespelare att utmanas och göra saker man inte gjort förut. Det är där charmen ligger att spela nya typer av genrer och nya typer av pjäser där man träffar nya människor. 

Av POUL HEIE

Copyright: Tidningen Hammarby Sjöstad, april 2021

Läs om fler kända profiler i Sjöstan!