Ojämnt med skyddsrum i Sjöstan

A: Hammarbyvägen 28 - 145 personer B: Textilgatan 36 - 60 personer C: Textilvägen 43 - 136 personer D: Virkesvägen 2 B - 33 personer E: Virkesvägen 8 - 96 och 120 personer F: Virkesvägen 11 - 105 personer G: Virkesvägen 21 - 100 personer H+I: Virkesvägen 24 - 105 - 125 personer J: Hammarby Fabriksväg 33 - 120 personer K: Heliosgatan 1 C - 120 personer L: Heliosgatan 22 - 60 personer M: Hammarby Allé 91 - 130 personer N: Hammarby Allé 97 - 144 personer O: Mårtensdalsgatan 2 - 165 personer P: Mårtensdalsgatan 6 - 96 och 140 personer Q: Hammarby kajgata 12 - 180 och 120 personer

Vi har gott om skyddsrum i sydvästra Sjöstan, men i övriga stadsdelen finns det inga.

DET SÄKERHETSPOLITISKA läget har hastigt försämrats under det senaste året på grund av det anfalls-krig som Ryssland inledde mot Ukraina den 24 februari 2022. Det har lett till att allt fler börjat tänka på vad man ska göra om det blir krig här och vad som är bra att ha hemma i beredskap.

Antalet sålda friluftskök och hopfällbara vattendunkar har ökat markant under det senaste året och de flesta undrar också var närmaste skyddsrum finns.

I Stockholm finns det många skyddsrum, men de räcker inte till alla som bor här. De byggdes utifrån den skyddsplanering som kommunerna gjorde under 1900-talets andra hälft och man byggde skyddsrum där hotbilden ansågs som störst. Främst i områden som är svåra att utrymma,  som större tätorter och städer.

I Hammarby Sjöstad finns det gott om skyddsrum i den sydvästra delen, där många äldre byggnader finns kvar, men de saknas helt i övriga, nybyggda stadsdelen. Hur kommer det sig att inte stadsplanerare och staten tänkt på att bygga in skyddsrum i nybyggda områden?

För tjugo år sedan hade vi ett bra säkerhetspolitiskt läge i Sverige och regeringen beslöt att stoppa nybyggnationen av skyddsrum.

Det kraftigt försämrade läget gjorde att regeringen förra året snabbutredde en statlig utredning om civilbefolkningens skydd vid höjd beredskap, där man bland annat tittade på om skyddsrumsbyggandet skulle tas upp igen. I november förra året presenterades resultatet.

Den statliga utredningen gör bedömningen att det är realistiskt att utgå från att det kan finnas en påtaglig risk för att civil-befolkningen i Sverige kan komma att drabbas hårdare av ett väpnat angrepp än enligt tidigare gjorda bedöm-ningar. Det är därför av stor betydelse att det finns ett väl samman-hållet system till skydd för civil-befolkningen.

Skyddsrumsbyggandet kommer att återupptas eftersom utredningen slår fast att civil-befolkningen ska ha  tillgång till skydds-rum och andra skyddade utrymmen, möjlig-heter till utrymning och inkvarte-ring.

Man ska också inrätta en statlig bered-skaps-organisa-tion för för-stärk-ning av kommunernas räddnings-tjänst-organisationer, såvitt avser genom-förandet av rädd-nings-tjänst eller särskilda uppgifter under höjd beredskap enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, samt utveck-lingen av annat nöd-vändigt bistånd i skyddet för civil-befolkningen.

Andra väsentliga delar i ett samlat system till skydd för civil-befolk-ningen är varning och information till all-män-heten.

Utredningen slår fast att det är realistiskt att utgå från att det i varierande omfattning kommer att finnas behov av samtliga dessa delar vid ett väpnat angrepp. Det är därför av stor vikt att förstärka och utveckla alla dessa delar i systemet.

På MSB:s hemsida finns en karta med alla skyddsrum i Sverige. I krig räknas skyddsrummen som allmän plats och vem som helst kan söka skydd i vilket skyddsrum som helst. De som bor i området tillhör alltså inget särskilt skyddsrum, utan använder sig av det som är närmast. Om man bor eller befinner sig på ett ställe där det inte finns skyddsrum ska man bege sig till ett annat skyddande utrymme som källare, garage, tunnlar eller andra stabila konstruktioner. Ett alternativ är att ta sig till säkrare platser i andra delar av landet.

Delar av tunnelbanan kan fungera som skydd för en del stockholmare. I exempelvis Stadshagens tunnelbanestation får cirka 2000 personer plats och på vardera sida perrongen ska tåg stå öppna för att ytterligare människor ska kunna ta skydd. De tunnelbanestationer som kan fungera som skyddsrum kan ställas i ordning och bli ett skyddat utrymme inom 48 timmar. Närmaste skyddade utrymme i tunnelbanan för oss sjöstadsbor finns på Mariatorget, Zinkensdamm och Hornstull.

Av: INGVAR LARSSON

Här kan du läsa fler artiklar på ämnet bostad!

Copyright: Tidningen Hammarby Sjöstad april 2023