Besiktning av tryggheten i Sjöstan

Snyggt & Tryggt har tittat på vad som behöver åtgärdas för att Sjöstan ska fortsätta vara ett tryggt område.

EN TRYGGHETSBESIKTNING har genomförts i Hammarby Sjöstad på uppdrag av föreningen Snyggt & Tryggt för att kartlägga problembilden i området, kopplat till den fysiska miljöns betydelse för uppkomsten av brott och otrygghet.

BAKGRUND

De senaste decenniernas utveckling med skjutningar, sprängningar, bilbränder etc. har medfört att brottsligheten blivit ett allt större samhällsproblem. Även den senaste nationella trygghetsundersökningen från BRÅ visar på att andelen otrygga i Sverige har ökat sedan 2015 (NTU 2019). En konsekvens av den ökande brottsligheten och otryggheten är att såväl hela stadsdelar, som enskilda bostadsområden och kvarter med hög problemnivå, riskerar att få dåligt rykte. Det kan bidra till utflyttning av boende, minskade fastighetsvärde och minskad omsättning för näringsidkare. Detta kan i sin tur leda till en negativ spiral med ökad brottslighet och otrygghet som riskerar att försämra den redan allvarliga situationen ytterligare.

Ett första steg för att motverka en sådan negativ spiral är att på ett strukturerat sätt kartlägga den aktuella situationen, för att sedan identifiera vilka åtgärder som bör prioriteras i det lokala brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet. Exempel på aspekter i den fysiska miljön som kan påverka brottsligheten och tryggheten positivt är ett väl integrerat skalskydd och öppna och tydliga ytor med god översikt och fria siktlinjer som möjliggör människor i området att både se och synas.

Andra aspekter handlar om en väl anpassad belysning och en god förvaltning, med ett tydligt ansvarstagande av platsen samt om att skapa en bra mix av funktioner och aktiviteter för att skapa förutsättningar för en mix av människor i det offentliga rummet, som i sin tur är en förutsättning för en bra informell social kontroll.

Ytterligare aspekterYtterligare aspekter är kopplat till tillgång av information, om så väl pågående brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete i området, information om var de som är oroliga eller varit utsatta kan vända sig samt information om vad som händer i området. Det handlar även om information kopplat till event och händelser samt om planerade arbeten som sker i området

Slutligen bör aven aspekter om tydlighet, orienterbarhet och om den mer övergripande gestaltningen i form av exempelvis färg och materialval, densitet och identitet beaktas

Viktiga utgångspunkter i arbetet för att kunna öka tryggheten är att:

Definiera begreppen säkerhet och trygghet: En förutsättning för att arbeta med trygghet är att alla berörda aktörer har en gemensam definition kring begreppen säkerhet och trygghet

Operationalisera definitionen: Det är viktigt att bryta ned definitionen för att göra den praktiskt användbar i varje enskild verksamhets trygghetsarbete

Mät och följ upp resultatet: Vidare är det viktigt att utifrån definition och operationalisering ta fram mätbara indikatorer för att ha en möjlighet att följa upp och utvärdera genomförda insatser 

DEFINITION OCH OPERATIONALISERING

Säkerhet är individens faktiska risk att utsättas för brott och ordningsstörningar medan trygghet är individens upplevelse av sin egen säkerhet. Individens upplevelse av sin egen säkerhet beror bland annat på rädslan/oron att utsättas för brott och ordningsstörningar. Denna rädsla/oro bygger i sin tur på: 

  • En känsla av kontroll

  • Tillit till samhället och till andra människor

  • Anhörigas och andras säkerhet

  • Tron på sin egen och andras förmåga att förhindra brott och hantera eventuella konsekvenser av att utsättas 

OPERATIONALISERING 

Känslan av kontroll

  • Fysiska rummets utformning, orienterbarhet, överblickbarhet

  • Hög social kontroll (människor, ”känna sig sedd”)

  • Bra information (realtidsinformation, statisk information)

Tillit till samhället och andra människor

  • God förvaltning och skötsel (fastigheter, parker, offentliga platser)

  • Bra stöd till brottsdrabbade

Anhörigas och andras säkerhet 

  • Andras erfarenheter av att utsättas för brott eller deras uppfattning om risken att utsättas

  • Medias rapportering

Tron på sin egen förmåga 

  • Bygger till stor del på egenskaper och erfarenheter hos den enskilde individen 

  • Individens sociala situation

  • Socioekonomiska ställning

  • Uppväxtförhållanden

SÄKERHET OCH TRYGGHET

  • Det finns i de allra flesta områden en mängd situationella åtgärder i den fysiska miljön som kan genomföras för att öka tryggheten

  • Det finns också vissa områden där den fysiska miljöns utformning är sekundär. Det kan handla om områden där enskilda individer eller grupperingar kontrollerar det offentliga rummet, med en påtaglig brottslighet som följd

  • Det är viktigt att alltid arbeta med säkerheten först, framför allt genom en ökad formell social kontroll i form av t.ex. polisiära insatser mot kriminella element och grupperingar, men även genom fysiska insatser som hinder (för bil och moped etc.) eller att ta bort eller begränsa ytor som är svåra att övervaka

  • Först när det är säkert kan arbetet med ökad trygghet påbörjas!

UTGÅNGSPUNKTER FÖR ATT ÖKA TRYGGHETEN

Rutinaktivitetsteoring:

Rutinaktivitetsteorin försöker förklara uppkomsten av brott genom att konstatera att det krävs tre faktorer som måste sammanfalla i tid och rum för att ett brott ska kunna begås;

  • Det handlar om en motiverad gärningsperson, ett lämpligt objekt, t.ex. en bil att stjäla, en bostad att bryta sig in i eller en person att råna samt avsaknad av kapabla väktare i form av exempelvis kameror, larm, poliser etc. Uteblir en av dessa faktorer så blir konsekvensen att inget brott sker  

  • Ur ett brottsförebyggande perspektiv innebär detta att det finns tre arenor att arbeta på för att minska brottsligheten; arbete för att få färre motiverade förövare, för att minska de tillgängliga objekten eller med att stärka de kapabla väktarna

Broken Window-teorin

Enligt teorin om Broken Windows är otrygghet i samhället ofta kopplat till kriminalitet. Det klassiska exemplet är att om ett trasigt fönster inte snabbt åtgärdas sänder detta signaler till omgivningen att ingen bryr sig om området.

  • I ett område där invånarna upplever att ingen bryr sig minskar den sociala kontrollen och otryggheten ökar. Detta gäller alla områden, oavsett socioekonomisk status. Konsekvensen av detta blir i sin tur att invånarna undviker varandra och drar sig för att vistas i det offentliga rummet

  • Då antalet människor i den offentliga miljön minskar kommer den sociala kontrollen också minska och fler fönster att krossas i området. Något som i förlängningen riskerar att leda till en folktom stad som präglas av kriminalitet

Placemaking

Placemaking är ett koncept som bland annat handlar om att planera platser utifrån människor behov snarare än att planera utifrån ett fokus på exempelvis bilar, trafik eller kommersiella intressen, så som stora köpcentrum eller liknande, i syfte att få människor att vilja vara på och använda platser.

  • Samhällen utgörs av människor och en bra planering och programmering i enlighet med Placemaking-konceptet kan skapa en plats dit människor dras och vill vara kvar

  • Människorna på platsen skapar i sin tur en social kontroll eller ”ögon på gatan” vilket både ökar tryggheten och minskar risken för att brott och ordningsstörningar ska uppstå

Hot Spots

Teorin om Hot spots handlar om att brottsligheten i samhället inte sker slumpmässigt, utan tvärtom är fokuserad i tid och rum, där en majoritet av alla brott sker på samma platser och tider.

  • Dessutom visar forskning att brottsligheten inte bara är fokuserad till specifika platser utan även till specifika objekt och i vissa fall enskilda individer som tenderar att drabbas av brott gång på gång

  • Genom att kartlägga och identifiera vilka olika Hot spots som finns kan det brottsförebyggande arbetet effektiviseras genom att allokera extra resurser till dessa platser och tider då risken för att brott ska ske är som störst

Prospects, refuge and escape

Prospect, refuge and escape är tre aspekter i den fysiska miljön som Fisher och Nasar (1992, Nasar & Fisher, 1993) visar ha en påverkan för rädslan för brott.

  • Prospect handlar om vilka förutsättningar det finns för individen att överblicka en plats

  • Refuge inbegriper de gömställen i en plats där individen kan uppfatta det som att en potentiell gärningsperson befinner sig

  • Escape handlar om de potentiella flyktvägar som en plats innehar, alltså att individen har ett sätt att ta sig bort från en hotfull situation

FRÅN TEORI TILL PRAKTIK

Det handlar i grunden om att se över nio olika teman kopplat till den fysiska miljön som enligt forskning och beprövade erfarenheter visats var för sig och tillsammans påverka tryggheten i ett område. Genom att aktivt arbeta med situationella insatser riktade främst mot identifierade brister/svagheter i den fysiska miljön samt med åtgärder baserade på den aktuella problembilden i området för att påverka själva platsens trygghetsskapande förutsättningar. Fortlöpande mäta och utvärdera resultat av genomförda insatser för att anpassa både pågående och kommande insatser i området.

Trygghetsbesiktningar

  • Besiktningar och analyser i området under eftermiddag och kväll med olika observatörer (ålder/kön)

  • Instrumentet är framtaget utifrån aktuell forskning och beprövad erfarenhet

  • Indelat i nio olika aspekter som påverkar trygghet

  • Varje aspekt har ett flertal mätbara faktorer

  • Trygghetsbesiktningarna har genomförts vid olika tider på dygnet och av olika observatörer

Tygghetsindex

Varje fråga i trygghetsbesiktningen poängsätts och därefter räknas ett snitt ut för varje enskild aspekt och ett totalt snitt för samtliga aspekter som blir platsens trygghetsindex.

  • Indexet sträcker sig från 0 till 20 (kvotskala) där ett så högt värde som möjligt eftersträvas 

  • Utifrån resultatet klassas även varje enskild aspekt in i en av de tre åtgärdsnivåerna

  • Röd nivå – Problem som måste åtgärdas

  • Gul nivå – Viss problematik som bör bevakas

  • Grön nivå – Godkänd/bra situation

Gestaltning

  • Densiteten i området är överlag bra med få ytor som upplevs antingen trånga eller ödsliga

  • Det är få ytor i området som har en hög risk för friktion (ofrivilliga sammanstötningar)

  • Relationen mellan olika delområden är bra

  • Det är till viss del bristande variation av arkitektur i området 

  • Den övergripande kompositionen i området är till viss del bristfällig. Det finns platser där det finns frågetecken om planeringen

Mix av funktioner

  • Mixen av funktioner i området är överlag bra

  • Området är överlag planerat utifrån olika typer av målgrupper 

  • Funktionerna i området är till stor del tillgänglighetsanpassade

  • Spridningen av funktionerna är överlag bra 

Mix av människor

  • Fördelningen av män och kvinnor i området var överlag god

  • Området dominerades inte av någon specifik individ eller grupp

  • Mängden pågående aktiviteter i området var relativt bra för årstiden

  • Det är relativt bra spridning av människor i området 

Tydlighet

  • Det är överlag tydliga avgränsningar mellan vad som är privat och offentligt område 

  • Ägandeskapet i området är relativt otydligt 

  • Det är till viss del svårt att orientera sig i området 

  • Det är till viss del bristfällig skyltning till olika funktioner och adresser 

Social kontroll

  • Området är till stor del utformat på ett sätt som inte hindrar siktlinjer 

  • Det finns överlag goda möjligheter för indirekt social kontroll 

  • Det finns exempel på platser där den sociala kontrollen begränsas något. Detta utgörs framför allt av folierade fönster eller fönster som är högt upp och där kringliggande område inte bidrar till ett högt flöde av människor

Belysning

  • Det saknas till stor del bländande belysning i området

  • Belysningen är till stor del utformad så att människor kan urskiljas från omgivningen 

  • Belysningen är relativt anpassad efter det behov eller den funktion som finns 

  • Belysningen täcker majoriteten av området 

Skalskydd

  • Skalskyddet i området är överlag väl integrerat

  • Skalskyddet är överlag anpassat efter det behov som finns 

Förvaltning

  • Området är till stor del fritt från skadegörelse

  • Fastigheterna i området är överlag väl underhållna 

  • De offentliga platserna i området är väl underhållna

  • Buskage och grönska i området är väl omhändertaget 

  • Området upplevs till stor del som att det råder ordning och reda. Det märks på ett tydligt sätt att det finns aktörer som förvaltar och tar ansvar över ytorna och objekten i området

  • Det finns exempel på både skadegörelse och bristande förvaltning av fastigheter och offentliga ytor. Skadegörelsen består framför allt i form av klotter på objekt i den offentliga miljön. Den bristande förvaltningen av fastigheter och offentliga ytor grundar sig främst i förekomsten av mögel

Information

  • Det finns till viss del information om aktiviteter och pågående arbete i området 

  • Det saknas till stor del informationstavlor i området 

  • Det saknas till stor del information om var skadegörelse/trasiga objekt kan felanmälas

  • Det saknas till stor del information som vänder sig till den som är orolig, eller som  har blivit utsatt, för brott 

  • Det saknas till stor del information om brottsförebyggande- och trygghetsskapande insatser i området 

Förslag till fortsättning

  • Komplettera med resterande delar av en trygghetsanalys

  • Analys av relevant statistik

  • Nyckelpersonsintervjuer 

  • Workshop 

  • Framtagande av åtgärdsförslag 

Källa: Tryggt & Snyggt i Sjöstan och stiftelsen Tryggare Sverige, mars 2020