Nya tunnelbanan håller tidtabellen
Järnvägsplanen som behövs för att bygga tunnelbanan till Hammarby Sjöstad och vidare till Nacka är nu fastställd.
EN ÖVERKLAGAN till regeringen från ett fastighetsbolag gjorde att det planerade tunnelbanebyggandet till Nacka riskerade att dra ut på tiden. Nu har fastighetsägaren på Blasieholmen dragit tillbaka sin överklagan på den järnvägsplan som behövs för att kunna börja bygga tunnelbanan. Det innebär att den ursprungliga tidtabellen gäller för bygget som beräknas vara klart år 2030. Anledningen till överklagandet ska ha varit framför allt oro för störningar, både under byggtiden och när själva tunnelbanan börjat gå.
– Vi blev inbjudna till dialog med representanter för fastighetsägaren och kunde förtydliga vad våra planer innebär och vilket ansvar vi har när vi bygger. Det är väldigt skönt att de nu känner sig trygga med vad vi ska göra, säger Martin Hellgren,
avdelningschef för tunnelbanan till Södermalm, Söderort och Nacka till Svt.
Trafikverket fastställde järnvägsplanen att bygga ut tunnelbanans blå linje till Nacka och Söderort i september. Utbyggnaden kostar 14,4 miljarder kronor och finansieras av stat, region och de kommuner som får ny tunnelbana. Enligt Trafikförvaltningens beräkningar skulle en försening av bygget kosta 100 miljoner kronor i månaden.
I Sjöstaden byggs det hela tiden nya kvarter och här kommer 25 000 människor bo när stadsdelen är färdigbyggd.
– Tunnelbanan hamnar nära tvärbanans hållplats för enkla byten och i samband med att stationen byggs blir det även 50 nya cykelparkeringar i parken. Här rör sig mycket folk till fots och på cykel och det kommer att bli ännu fler – så vår planering av platsen tillsammans med Stockholmsstad är viktig, säger projektchef Andreas Burghauser.
Källa: Stockholms läns landsting
Copyright: Tidningen Hammarby Sjöstad, december 2019