SOS Alarm meddelar.
Ökat tryck på 112 under midsommar.
Midsommarfirandet innebär vanligtvis fler nödsamtal till SOS Alarm. Förra året ringdes nästan 1 900 fler samtal till 112 än under en vanlig fredagsnatt. Det motsvarar en ökning på 26 procent.
Lägesbild av covid-19 med hjälp av AI.
SOS Alarm och det danska företaget Corti har inlett ett samarbete för att undersöka möjligheten att skapa lägesbilder, så kallade hotspots, av covid-19. Corti har utvecklat en AI-funktion för att detektera 112-samtal där covid-19 kan misstänkas utifrån patientens symtombild. Baserat på SOS Alarms data av misstänkta sjukdomsfall skapas en bild över geografiska områden där man kan följa utvecklingen.
Ny funktion i 112-appen ökar tryggheten i sommar
SOS Alarm släpper en ny funktion i 112-appen. Från och med nu kommer båtolyckor att aviseras på samma sätt som bränder eller trafikolyckor inom ett visst geografiskt område.
SOS Alarm släpper en ny funktion i 112-appen. Från och med nu kommer båtolyckor att aviseras på samma sätt som bränder eller trafikolyckor inom ett visst geografiskt område.
Jourhavande präst utökar samtalsstöd.
Tjänsten Jourhavande präst, som nås via nödnumret 112, utökar telefontiderna och nås nu varje dag mellan klockan 17:00 och 08:00. Sverigefinska telefonjouren Palveleva puhelin förstärker med fler jourmedarbetare, och nås på 020-26 25 00 alla kvällar mellan klockan 21:00 och 24:00.
SOS Alarm 20 mars 2020
Hög belastning på informationsnumret 113 13.
Trycket på informationsnumret 113 13 har ökat de senaste dygnen. Från att ha legat på ca 30 samtal per dygn har samtalen under dagen uppgått till närmare 24 000 inkommande samtal, vilket nästan är fördubbling mot gårdagen. Samtidigt ser SOS Alarm en viss ökning av samtal till 112, till följd av extremt hög belastning på såväl 1177 som 113 13.
SOS Alarm 12 mars 2020
Kortare svarstider på 112-samtal.
SOS Alarm överlämnar varje år en verksamhetsrapport, 112-rapporten, till regeringen. Rapporten för 2019 visar att samtalen till 112 slog nytt rekord med 3 321 138 besvarade samtal. Samtidigt minskade medelsvarstiden med tre sekunder till 8,6 sekunder.
Kortare svarstider på 112-samtal.
SOS Alarm överlämnar varje år en verksamhetsrapport, 112-rapporten, till regeringen. Rapporten för 2019 visar att samtalen till 112 slog nytt rekord med 3 321 138 besvarade samtal. Samtidigt minskade medelsvarstiden med tre sekunder till 8,6 sekunder.
Räddade ett liv med hjälp av Twitter.
Under sex års tid har Viktor Adolphson under pseudonymen ”YB Södermalm”, på Twitter och på Sjöstans facebookgrupper, berättat om sin vardag för miljontals människor. Här berättar han hur det räddade ett liv.